Deklaracja dostępności serwisu internetowego Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego
Wstęp Deklaracji
Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do Serwisu informacyjnego Centrum Pomocy Społecznej.
Data publikacji strony internetowej: 2021.06.22
Data ostatniej dużej aktualizacji: 2023.03.29
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
Najpoważniejsze zidentyfikowane ograniczenia dostępności:
Niektóre zamieszczone na stronie publikacje w formie plików PDF nie są dostępne cyfrowo w całości;
W niektórych materiałach multimedialnych brakuje napisów dla niesłyszących, transkrypcji oraz opisów tekstowych;
Sporadycznie pojawiają się błędy w opisach i treściach przycisków oraz linków.
Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
- wersję kontrastową,
- możliwość zmiany rozmiaru tekstu,
- wyróżnienie odnośników.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono dnia: 2021-06-22
- Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2023-04-03
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Rafał Lewandowski, adres poczty elektronicznej webmaster@cps.srodmiescie.warszawa.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna placówek Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego
Budynek przy ul. Konwiktorskiej 3/5
Siedziba CPS
Sposób dojazdu
Budynek znajduje się wzdłuż ulicy Konwiktorskiej w okolicy skrzyżowania ulic Konwiktorskiej i Zakroczymskiej. Dojścia piesze są od ul. Konwiktorskiej, ul. Zakroczymskiej, ul. Sanguszki, ul. Wójtowskiej. Na najbliższym skrzyżowaniu ul. Stawki z ul. Andersa, znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe, pobliskie przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną z sygnalizacją dźwiękową.
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:
Autobus:
– Konwiktorska (110 m) – 178, 503
– Franciszkańska (397 m) – 116, 178
– Park Traugutta (417 m) – 178, 503
– Muranowska (457 m) – 116, 157, 178, 503, 518
Tramwaj:
– Park Traugutta (417 m) – 1, 6, 18, 28, 41
– KS Polonia (430 m) – 6, 18
– Muranowska (457 m) – 15, 18, 35
Metro:
– Stacja Metra Dworzec Gdański (792 m)
– Stacja Metra Ratusz Arsenał (1232 m)
Uwaga: informacje dotyczące transportu publicznego mogą ulec zmianie, zaleca się sprawdzić aktualne informacje na stronie: https://www.wtp.waw.pl/
Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przed budynkiem CPS na parkingu z dojazdem od strony
ul. Konwiktorskiej, są to dwa wydzielone miejsca postojowe specjalnie oznakowane.
Wejście do budynku i strefa obsługi podopiecznych, interesantów.
Budynek CPS posiada wewnętrzny ogrodzony dziedziniec o podłożu wykonanym z kostki granitowej o nierównej płaszczyźnie z wyznaczonymi miejscami do parkowania oraz drogami komunikacyjnymi. Wjazd oraz wejście do CPS przy ul Konwiktorskiej obywa się poprzez szeroką dwuskrzydłową bramą wjazdową otwartą w godzinach urzędowania jednostki. W centralnej części budynku od strony ul. Konwiktorskiej znajduje się wejście główne oznaczone jest literą „A”. Wejście główne do budynku wyposażone jest w drzwi drewniane dwuskrzydłowe, otwierane ręcznie. Do wejścia doprowadzona jest pochylnia dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Obsługa interesantów odbywa się w przestronnym holu blisko wejścia głównego. W holu głównym na parterze znajduje się dojście do podnośnika. Na parterze budynku znajdują się pomieszczenia obsługi interesantów oraz kancelaria i punkt informacyjny. Punkt informacyjny z obniżoną ladą umożliwiający podjazd do lady. Na parterze (tak jak na piętrze budynku) znajduje się także toaleta dla niepełnosprawnych.
W drzwiach wejściowych do kasy zamontowany jest próg o wysokości 2 cm.
Korytarze na kondygnacjach są szerokie, umożliwiające wyminięcie się 2 osób. Korytarze prowadzą wzdłuż budynku w środkowej jego części jaki i dwóch pobocznych skrzydeł budynku zapewniając sprawną komunikację pomiędzy jego częściami. Korytarze są wydzielone szklanymi drzwiami przeciwpożarowymi wyposażone w samozamykacze. Szklane drzwi są oznakowane. Wejścia do pokoi oznakowane są tabliczkami informacyjnymi.
Budynek posiada dwie klatki schodowe otwarte. Stopnie schodów są proste bez podcięć. Biegi schodów czytelnie oznaczone na krawędziach żółto czarną taśmą. Schody wyposażone są w jednostronne poręcze.
Brak dostępnego łatwego tekstu do czytania czy informacji w języku migowym lub angielskim.
Budynek niedostosowany dla osób niedowidzących i niewidzących
Ogólnodostępna toaleta dla osób z niepełnosprawnością znajduje się na parterze budynku. Drzwi do toalety wyposażone są w samozamykacz. W toalecie jest przestrzeń manewrowa. Brak systemu przywoławczego. Miska ustępowa umieszczona jest na wprost wejścia na niskiej wysokości i wyposażona w obustronne poręcze. Umywalka umieszczona jest po lewej stronie od wejścia.
Na piętrze znajduje się toaleta dla osób z niepełnosprawnością zlokalizowana w prawym skrzydle budynku . W toalecie jest przestrzeń manewrowa. Brak systemu przywoławczego. Miska ustępowa umieszczona jest na wprost wejścia na niskiej wysokości i wyposażona w obustronne poręcze. Umywalka umieszczona jest po lewej stronie od wejścia. Mechanizm do zamykania drzwi jest obrotowy i niewielkich rozmiarów.
Sala konferencyjna znajduje się w poziomie parteru blisko wejścia głównego.
Do dyspozycji osób słabosłyszących jest pętla indukcyjna.
Drzwi szerokie umożliwiające swobodny wjazd osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
Brak widny do celów ewakuacyjnych. Ewakuacja odbywa się dwiema klatkami schodowymi.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W budynku jest podnośnik przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach.
Budynek przy ul. Świętojerskiej 12A.
Dział Wsparcia Społecznego
Sposób dojazdu
Budynek znajduje się wzdłuż ulicy Świętojerskiej i ul. Gomulickiego w okolicy skrzyżowania ulic Świętojerskiej i Bonifraterskiej. Dojścia piesze są od ul. Świętojerskiej, ul. Gomulickiego, ul. Freta, ul. Ciasnej. Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością znajdują się bezpośrednio przed wejściem głównym na teren CPS od strony ul. Świętojerskiej, są to dwa wydzielone miejsca postojowe specjalnie oznakowane.
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:
Autobus:
– Świętojerska (260 m) – 180,
– Plac Krasińskich (240 m) – 180, 116, 178, 503, 518
Metro:
– Stacja Metra Ratusz Arsenał (830 m)
Uwaga: informacje dotyczące transportu publicznego mogą ulec zmianie, zaleca się sprawdzić aktualne informacje na stronie: https://www.wtp.waw.pl/
Wejście do budynku i strefa obsługi podopiecznych.
Wejście do budynku odbywa się od ul. Świętojerskiej.
Dodatkowe dwa wejścia do budynku znajdują się od ul. Gomulickiego.
Do budynku od ul. Świętojerskiej przylega wewnętrzny, ogrodzony teren pełniący funkcję ogrodu. Budynek usytuowany jest w głębi do którego prowadzi utwardzony chodnik o podłożu z kostki typu Bauma o równej płaszczyźnie. W centralnej części budynku od strony
ul. Świętojerskiej znajduje się wejście główne oznaczone jest literą „A”. Wejście do budynku z poziomu chodnika. Wejście wyposażone jest w drzwi dwuskrzydłowe oszklone, otwierane ręcznie. Obsługa podopiecznych odbywa się w przestronnym holu blisko wejścia głównego. W holu głównym na parterze znajduje się dojście do windy osobowej. Na parterze budynku znajduje się portiernia, punkt informacyjny. Na pierwszym piętrze znajduje się także toaleta dla niepełnosprawnych z ogólnodostępnego korytarza. W toalecie jest przestrzeń manewrowa. Brak systemu przywoławczego. Miska ustępowa umieszczona jest po prawej stronie od wejścia na niskiej wysokości i wyposażona w obustronne poręcze. Umywalka umieszczona jest po lewej stronie od wejścia.
Korytarze na kondygnacjach są szerokie, umożliwiające wyminięcie się 2 osób. Korytarze prowadzą wzdłuż budynku zapewniając sprawną komunikację pomiędzy jego częściami. Wejścia do pokoi oznakowane są tabliczkami informacyjnymi.
Budynek posiada trzy klatki schodowe otwarte wydzielone oszklonymi drzwiami pożarowymi wyposażonymi w samozamykacze. Stopnie schodów są proste bez podcięć. Schody wyposażone są w jednostronne poręcze.
Brak dostępnego łatwego tekstu do czytania czy informacji w języku migowym lub angielskim.
Brak widny do celów ewakuacyjnych. Ewakuacja odbywa się trzema klatkami schodowymi.
Do dyspozycji osób słabosłyszących jest pętla indukcyjna.
Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przed budynkiem CPS na parkingu z dojazdem od strony
ul. Świętojerskiej – jedno miejsce postojowe specjalnie oznakowane oraz ul. Gomulickiego - jedno miejsce postojowe specjalnie oznakowane. Miejsca parkingowe mają krawężniki.
Lokal w budynku przy ul. Andersa 6 i 8.
Ośrodek Wsparcia i Rehabilitacji dla Osób Niepełnosprawnych
Sposób dojazdu
Budynek w, którym znajduje się lokal OWIRON usytuowany jest wzdłuż ulicy Andersa w okolicy skrzyżowania ulic Andersa i Świętojerskiej. Dojścia piesze są od ul. Andersa, ul. Świętojerskiej. Na najbliższym skrzyżowaniu ul. Stawki z ul. Andersa, znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe, pobliskie przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną z sygnalizacją dźwiękową.
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:
Autobus:
– Muranów (90 m) – 111, 180
– Świętojerska (262 m) – 180
– Nalewki-Muzeum (351 m) – 111, 180
– Zamenhofa (356 m) – 107, 111
Tramwaj:
– Muranów (90 m) – 15, 18, 35
Metro:
– Stacja Metra Dworzec Gdański (982 m)
– Stacja Metra Ratusz Arsenał (638 m)
Uwaga: informacje dotyczące transportu publicznego mogą ulec zmianie, zaleca się sprawdzić aktualne informacje na stronie: https://www.wtp.waw.pl/
Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przed budynkiem wzdłuż wewnętrznej ulicy na parkingu z dojazdem od strony ul. Świętojerskiej, są to dwa wydzielone miejsca postojowe specjalnie oznakowane. Miejsca parkingowe mają krawężniki.
Wejście do lokalu i strefa obsługi podopiecznych.
Wejście główne do lokalu usytuowane jest bezpośrednio przy pieszym ciągu komunikacyjnym ulicy Andersa. Lokal użytkowany w poziomie parteru. Wejście główne wyposażone jest w drzwi przeszklone, aluminiowe wyposażone w samozamykacz, otwierane ręcznie. Wejście do budynku z poziomu chodnika z kontrolą dostępu. W lokalu znajdują się pomieszczenia w których realizowane są usługi rehabilitacji fizycznej, psychicznej i społecznej z elementami aktywizacji zawodowej, oraz wsparcie osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Korytarze są szerokie wyposażone w jednostronnie w poręcze, umożliwiające swobodne wymijanie się osób na wózkach inwalidzkich. Korytarze są otwarte prowadzą wzdłuż budynku. Wejścia do sal zajęciowych, pomieszczeń biurowych i technicznych wyposażone w samozamykacze. Szklane drzwi są oznakowane tabliczkami informacyjnymi.
Lokal nie posiada wind i klatek schodowych.
Brak dostępnego łatwego tekstu do czytania czy informacji w języku migowym lub angielskim.
Lokal niedostosowany dla osób niedowidzących i niewidzących
W lokalu znajdują się dwie ogólnodostępne toalety dla osób z niepełnosprawnością. Wszystkie toalety posiadają przestrzeń manewrową. Toalety wyposażone w miski ustępowe umieszczone na niskiej wysokości i wyposażone w obustronne poręcze. Mechanizm do zamykania drzwi jest obrotowy i niewielkich rozmiarów.
Toalety wyposażone są w system przywoławczy.
Brak pętli indukcyjnej.
Drzwi szerokie umożliwiające swobodny wjazd osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
Ewakuacja odbywa wzdłuż korytarza do wejścia głównego.
Lokal w budynku przy ul. Twardej 1.
Dział Wsparcia Społecznego
Sposób dojazdu
Budynek w, którym znajduje się lokal usytuowany jest wzdłuż ulicy Twardej 1 w okolicy skrzyżowania ulic Twardej i Emilii Plater. Dojścia piesze są od ul. Twardej, ul. Emilii, Placu Grzybowskiego. Na najbliższym skrzyżowaniu ul. Twardej, znajdują się przystanki autobusowe, pobliskie przejścia dla pieszych na ul. Emilli Plater posiadają sygnalizację świetlną z sygnalizacją dźwiękową, najbliższe przejście na ul. Twardej jest bez sygnalizacji.
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:
Autobus:
– Emillii Plater (229 m) – 109, 160, 171
– Pl. Grzybowski (252 m) – 102, 105
– Metro Świętokrzyska (398 m) – 178, 517, 520
– Al. Jana Pawła II (400 m) – 102, 105
– Rondo ONZ (404 m) – 109, 160, 174, 171, 178
Tramwaj:
– Metro Świętokrzyska (398 m) – 4, 15, 18, 35
– Rondo ONZ (404 m) – 10, 17, 33, 41
– Muranowska (457 m) – 15, 18, 35
Metro:
– Stacja Metra Rondo ONZ (331 m)
– Stacja Metra Świętokrzyska (395 m)
Uwaga: informacje dotyczące transportu publicznego mogą ulec zmianie, zaleca się sprawdzić aktualne informacje na stronie: https://www.wtp.waw.pl/
Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przed budynkiem wzdłuż wewnętrznej ulicy na parkingu z dojazdem od strony ul. Twardej, są to dwa wydzielone miejsca postojowe specjalnie oznakowane.
Wejście do lokalu i strefa obsługi podopiecznych.
Wejście główne do lokalu dostępne dla podopiecznych usytuowane jest bezpośrednio przy pieszym ciągu komunikacyjnym ulicy Twardej. Lokal użytkowany w poziomie parteru. Przed wejściem jest podwyższenie do którego prowadzi utwardzony podjazd umożliwiający poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Lokal posiada łącznie dwa wejścia ogólnodostępne i dwa wejścia techniczne boczne znajdujące się w podcieniach budynku. Wejście główne wyposażone jest w drzwi aluminiowe wyposażone w samozamykacz, otwierane ręcznie. Wejście do budynku z poziomu chodnika. Hol wejściowy jest mały, jasny, bez oznakowania dotykowego na posadzce.
Korytarze są oddzielone drzwiami wyposażonymi w samozamykacze oznakowane są tabliczkami informacyjnymi.
W lokalu znajduje ogólnodostępna toaleta dla osób z niepełnosprawnością. Toaleta posiada przestrzeń manewrową. Toaleta wyposażona w miskę ustępową umieszczoną na niskiej wysokości i wyposażona w obustronne poręcze. Mechanizm do zamykania drzwi jest obrotowy i niewielkich rozmiarów. Toaleta nie jest wyposażona w system przywoławczy.
Lokal nie posiada wind i klatek schodowych.
Brak dostępnego łatwego tekstu do czytania czy informacji w języku migowym lub angielskim.
Lokal niedostosowany dla osób niedowidzących i niewidzących
Do dyspozycji osób słabosłyszących jest pętla indukcyjna.
Drzwi szerokie umożliwiające swobodny wjazd osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
Instytucje skierowane dla osób z niepełnosprawnościami
PIKON - Punkt Informacyjno-Koordynacyjny dla Osób z Niepełnosprawnościami
PIKON funkcjonuje w ramach Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie, oferuje osobom z niepełnosprawnościami mieszkającym na terenie m.st. Warszawy, ich rodzicom, opiekunom oraz całemu środowisku wsparcie w zakresie:
- informacyjnym - poprzez udzielanie beneficjentom konkretnych informacji z obszaru orzecznictwa (tj. problematyki uzyskania statusu osoby niepełnosprawnej, przysługujących z tego tytułu ulg i uprawnień, możliwości i sposobów korzystania z celowych programów wsparcia skierowanych do osób posiadających stosowne orzeczenie), a także poprzez przybliżanie zakresu działań jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy oraz oferty instytucji i organizacji działających na terenie miasta, m.in w obszarze edukacji, wsparcia szeroko rozumianego systemu pomocy społecznej, pomocy instytucjonalnej a także rehabilitacji oraz aktywizacji społecznej i zawodowej;
- konsultacyjnym - poprzez organizację indywidualnych spotkań ze specjalistami w zakresie porad prawnych, psychologicznych; obszarze edukacji, szkolnictwa, doradztwa zawodowego i pomocy społecznej- w zależności od potrzeb interesantów oraz dostępności specjalistów z poszczególnych dziedzin;
- pośrednictwa - poprzez przekazywanie oferty i danych teleadresowych instytucji oraz podmiotów, które oferują działania lub usługi służące wsparciu, zaspokojeniu potrzeb lub rozwiązaniu konkretnych spraw zgłaszanych przez osoby korzystające z oferty PIKON;
- organizacyjno-koordynacyjnym – poprzez rozpoznanie potrzeb środowiska osób z niepełnosprawnościami i przekazywanie tej wiedzy do odpowiednich instytucji oraz podmiotów, aby optymalnie wykorzystać ich potencjał w realizacji działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Adres: aleja "Solidarności" 93, 00-144 Warszawa
Kontakt tel.: +48 661 439 072
Adres e-mail: pikon@wcpr.pl
Strona internetowa PIKON: https://wcpr.pl/pikon
Godziny otwarcia: poniedziałek- piątek w godzinach od 8.00 do 16.00
(Od dnia 17 marca 2020 r. do odwołania nie prowadzi się wsparcia informacyjnego poprzez wizyty osobiste w Punkcie przy al. "Solidarności" 93.)
Jak uzyskać wsparcie PIKON w czasie pandemii? Kontaktując się telefonicznie, za pomocą numeru: +48 661 439 072 oraz poprzez pocztę elektroniczną: pikon@wcpr.pl - dostępne w dni robocze w godzinach 08:00-16:00.
PIKONI - Punkt Informacyjno-Koordynacyjny dla Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Funkcjonuje w strukturach Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie. PIKONI zapewnia kompleksowe wsparcie dostosowane do potrzeb osób
z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich najbliższego otoczenia. Zakres pomocy:
- Wsparcie informacyjno-edukacyjne;
- Indywidualne konsultacje z psychologiem;
- Dostępność wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów i ekspertów, takich jak m.in.: prawnik, pracownik socjalny, doradca zawodowy, dietetyk, seksuolog i inni;
- Koordynację ścieżki życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną w oparciu o diagnozę psychologiczną i społeczną, kompetencje, zasoby i indywidualne możliwości.
Siedziba główna PIKONI
Adres: ul. 11 Listopada 15B, 03-446 Warszawa
Filia PIKONI
Adres: Plac Dąbrowskiego 5, 00-057 Warszawa, tel. 570 705 488
Strona internetowa PIKONI → https://wcpr.pl/pikoni
Facebook: https://www.facebook.com/PIKONI.Warszawa
Facebook Messenger: @PIKONI.Warszawa
Stołeczne Centrum Osób Niepełnosprawnych (SCON)
jest placówką, której nadrzędnym celem jest kompleksowa obsługa osób niepełnosprawnych. Funkcjonuje w strukturach Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie (WCPR). Podział kompetencji SCON:
- Dział Orzecznictwa o Niepełnosprawności, gdzie można dowiedzieć się o zasadach orzekania o stopniu niepełnosprawności
- Dział Wspierania Osób Niepełnosprawnych dla osób z niepełnosprawnością, które potrzebują wsparcia
Stołeczne Centrum Osób Niepełnosprawnych realizuje następujące zadania:
- wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności oraz o wskazaniach do ulg i uprawnień,
- udzielanie dofinansowań ze środków PFRON,
- wydawanie legitymacji osoby niepełnosprawnej,
- wydawanie kart parkingowych dla uprawnionych osób niepełnosprawnych oraz dla placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych.
W związku z ograniczoną obsługą bezpośrednią, wnioski oraz inne wymagane dokumenty kierowane do Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie składać można w godzinach pracy Stołecznego Centrum Osób Niepełnosprawnych: w dni robocze w godzinach 08:00-16:00 do skrzynki podawczej zlokalizowanej przy wejściu A (od ul. gen. Andersa) lub w Kancelarii (stanowisko 1 lub 3) przy zachowaniu szczególnego reżimu sanitarnego oraz środków ochrony indywidualnej. Obsługa ostatniej osoby zainteresowanej złożeniem dokumentów poprzez Kancelarię rozpocząć się musi najpóźniej o godzinie 15:45.
Dokumenty składane poprzez skrzynkę podawczą nie są weryfikowane na bieżąco przez pracowników merytorycznych i podlegają minimum 24 godzinnej kwarantannie.
Adres: Gen. W. Andersa 5, 00-147 Warszawa
Kontakt tel.: 22 509 71 47 (sekretariat SCON)
Adres e-mail: scon@wcpr.pl
Strona internetowa: www.wcpr.pl → w zakładce: Osoby Niepełnosprawne - Wsparcie Osób Niepełnosprawnych wymienione są szczegółowe zadania i kontakty do pracowników merytorycznych prowadzących określone zadanie.
ORZECZENIE O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI:
Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie zlokalizowany na ul. Andersa 5 jest organem wydającym Orzeczenie o Niepełnosprawności. Zespół wydaje orzeczenia dla osób zameldowanych na terenie m.st. Warszawy oraz, ze względu na miejsce pobytu, dla osób bezdomnych, osób przebywających poza miejscem stałego pobytu ponad dwa miesiące ze względów rodzinnych lub zdrowotnych, osób przebywających w zakładach karnych i poprawczych, w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. W ramach kompetencji Miejski Zespół Orzekania wydaje:
⦁ orzeczenia o niepełnosprawności dla osób, które nie ukończyły 16 roku życia;
⦁ orzeczenia o stopniu niepełnosprawności dla osób, które ukończyły 16 rok życia;
⦁ orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień, wydawane wyłącznie osobom, które posiadają już orzeczenie organu rentowego - ZUS, KIZ;
⦁ legitymacje osoby niepełnosprawnej;
⦁ karty parkingowe.
Informacja telefoniczna dostępna pod numerami telefonicznego centrum obsługi Miejskiego Zespołu:
- 22 50 97 119,
- 22 50 97 129,
- 22 50 97 161,
- 22 50 97 162.
Strona internetowa, na której dostępne są dokumenty do pobrania niezbędne przy ubieganiu się o Orzeczenie o Niepełnosprawności → Kliknij tutaj
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
Misją Funduszu jest ułatwianie osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym. Odbywa się to poprzez rehabilitację, zatrudnienie osób niepełnosprawnych (pomoc przy zakupie sprzętu rehabilitacyjnego, likwidacja barier) oraz wsparcie ich zatrudnienia. PFRON tworzy własne programy pomocowe. Obecnie realizowanych jest kilkanaście programów skierowanych przede wszystkim do indywidualnych osób niepełnosprawnych. Osoby zamieszkujące na terenie m.st. Warszawy podlegają pod Mazowiecki Oddział PFRON. Formy wsparcia:
- obniżenie kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, refundacja składki na ZUS dla właściciela firmy);
- dofinansowanie składek ZUS dla tych osób które same podejmują działalność gospodarczą oraz składek KRUS dla niepełnosprawnych rolników i ich domowników;
- przystosowanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych;
- pomoc dla osób niepełnosprawnych które rozpoczynają działalność gospodarczą lub rolniczą;
- wsparcie imprez sportowych kulturalnych i rekreacyjnych osób niepełnosprawnych;
- turnusy rehabilitacyjne;
- warsztaty terapii zajęciowej i zakłady aktywności zawodowej;
- zakup sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego;
- likwidację barier;
- wsparcie edukacji osób niepełnosprawnych;
- wsparcie organizacji pozarządowych działających na rzecz osób niepełnosprawnych;
- współpraca europejska
Adres: Aleja Jana Pawła II 13- 3 piętro, 00-828 Warszawa
Sekretariat: 22 31 18 312, 22 31 18 313
System Obsługi Dofinansowań i Refundacji:
- 22 311 83 23
- 22 311 83 44
- 22 50 55 137
- 22 50 55 486
Adres e-mail: warszawa@pfron@org.pl
Strona internetowa PFRON: https://www.pfron.org.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/fundusz.pfron/
Odrębna instytucja stanowiąca miejsce integracji międzypokoleniowej, skierowana w szczególności do osób starszych:
Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie (CAM)- to przestrzeń dla seniorów, osób w średnim wieku, młodzieży, dzieci i organizacji pozarządowych. Misją Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie” jest kreowanie, współtworzenie działań na rzecz wzmacniania aktywności seniorek i seniorów oraz grup międzypokoleniowych, integrujących wspólnotę sąsiedzką, dzielnicową oraz miejską, wzmacniającą Warszawę w budowaniu wizerunku miasta przyjaznego i dostępnego dla osób w każdym wieku. Centrum Aktywności Międzypokoleniowej wspiera:
- rozwój seniorów, by ich wiedza i doświadczenie miały realny wpływ
na działania w sąsiedztwie, dzielnicy i mieście, - rozwój młodych, bo ich wiedza i umiejętności współdziałania w grupach międzypokoleniowych to inwestycja w przyszłość,
- rozwój organizacji, które mają wielką siłę wprowadzania inicjatyw społecznych w czyn,
- rozwój i współpracę różnych środowisk miejskich.
Centrum Aktywności Międzypokoleniowej realizuje swoją misję w kilku równoległych obszarach, do których należą:
- Dzienny Dom Pomocy Społecznej;
- Wolontariat, a w szczególności wolontariat senioralny;
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi;
- Rozwój projektów na senioralnych;
- Kreowanie przestrzeni do interakcji oraz integracji międzypokoleniowej
Adres: Nowolipie 25B, 01-002 Warszawa
Telefon: 22 838 34 96
Adres e-mail: nowolipie@camnowolipie.pl
Strona internetowa: https://cam.waw.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/camnowolipie/
Na tej stronie znajdziecie Państwo linki do stron internetowych instytucji działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami w m.st. Warszawa:
❏ Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych: http://niepelnosprawni.gov.pl
❏ Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: https://www.pfron.org.pl
❏ Zakład Ubezpieczeń Społecznych: http://www.zus.pl
❏ Miasto Stołeczne Warszawa: http://www.um.warszawa.pl
❏ Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy: http://politykaspoleczna.um.warszawa.pl/ksiazka-adresowa/dane-teleadresowe-biura-pomocy-i-projekt-w-spo-ecznych
❏ Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie (WCPR): http://www.wcpr.pl
❏ Dział Wspierania Osób Niepełnosprawnych Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie (mieści się w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych): https://wcpr.pl/osoby-niepelnosprawne/wsparcie-osob-niepelnosprawnych
❏ WCPR - Dofinansowania dla osób niepełnosprawnych: https://wcpr.pl/nasze-uslugi/osoby-niepelnosprawne/dofinansowania-dla-osob-niepelnosprawnych
❏ Urząd Pracy m.st. Warszawy, Dział Obsługi Osób Niepełnosprawnych - ul. Młynarska 37A: https://warszawa.praca.gov.pl/dzial-obslugi-osob-niepelnosprawnych
❏ Ulgi komunikacyjne dla osób niepełnosprawnych: https://warszawa19115.pl/-/ulgi-dla-osob-z-orzeczona-niepelnosprawnoscia
Zarządzeniem nr 12/2022 Dyrektora Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego z dnia 22.07.2022 r. na koordynatora ds. dostępności został wyznaczony
Michał Gnas
tel. 603 862 090
email: m.gnas@um.warszawa.pl
Zastępca koordynatora ds. dostępności
Katarzyna Małys-Pęczalska
tel. 22 277 4141
email: kmalys@um.warszawa.pl